יום שישי, 2 בינואר 2015

חברה וכלכלה



חברה וכלכלה
אני תומך בכלכלת שוק חופשי עם מנגנוני פיקוח קטנים  יחסית כפי שיש היום. התערבות בנק ישראל הגבלת מונופולים וכדומה.... עם חקיקה סוציאלית כמו חוק ביטוח לאומי. חוק ביטוח בריאת. חוק פנסיה חובה (למעשה הוא חוק שנוצר רק עקב קצבאות נמוכות מדי מביטוח לאומי. ) ועוד...
כלכלה סוציאליסטית קיצונית (קומוניסטית)- לא הוכיחה את עצמה מבחינה כלכלית.
וכלכלה סוציאליסטית-איני לא יודע מהי בכלל.  לא שמעתי על אף מדינה שהיא נוסתה בה ואיני יודע מהי פרט לשמה.

יש בעיות כלכליות שלטוניות  מסוימות במדינת ישראל- והעיקרית מהם היא מספר מועט מידי של חברות  ומשפחות השולטים במשק. כמעט כל החוקים לטיפול בבעיה ישנם. אולם יש לבצעם בחכמה בהדרגה ובמתינות. כדי לא להרוס את המשק והחברות עצמם. אלא רק להגביל את כוחם. ולהגדיל בהרבה מאוד את מספר החברות הגדולות והבינוניות והקטנות על חשבון חברות הענק. אולם יש תחומים שרק חברה גדולה יעילה מבחינה כלכלת. וזה יוצר מספר מסוים של חברות עם הון עצום. את המחשבה מה לעשות במקרים אלו אני משאיר למומחים. דבר אחד ברור אסור שהם ישתלטו על חברות שלא בתחום עיסוקם  או על כל החברות בתחומם וישלטו בכל המשק. וכל זה יש לעשות בלי אווירה של רדיפת עשירים. ויש לזכור שרק חברה גדולה תעמוד בתחרות מול חברה גדולה מחוץ לארץ. ולהפך המטרה היא להגדיל את מספר העשירים ואת העושר הכללי במדינה.
נושא שני השייך יותר לתחום האתיקה האישית היא מניעת תחרות הרסנית ולא הוגנת  בין חברות- סופה של תחרות שכזו, פרט לעניין המוסרי, היא יצירת מונופול. ומחירים שיורדים לטווח קצר עולים בחזרה ולפעמים יותר מדי. אולם חברות לפעמים פוחדות להיות נאיביות מול מתחרים קשים או קשים פוטנציאלית. אז זה עניין של אומנות. ולא מדע מדויק.
2.1.15
הערה :הבעיות הכלכליות שלטוניות  הנוספות הם שחיתות שלטונית ופשיעה מאורגנת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה